Zdravá novoroční předsevzetí

Skvělý start do nového roku.

Foto: archiv Harper's Bazaar UK

V lednu, jako by se všichni zbláznili a mají pocit, že s novým rokem přijde i nové já.  Kupují si členství do posiloven a začínají držet nesmyslné diety. 

Ale co kdybychom mohli zlepšit své zdraví bez toho, aniž bychom vstoupili do tělocvičny a nechali si vypočítat dietu na míru?

Zeptali jsme se odborníka na výživu Toma Forstera, aby nám řekl šest jednoduchých rad, které vás v roce 2019 udělají šťastnější a zdravější - a nebojte, na běžecký pás zatím nemusíte.

Jezte více rostlin

Rostliny jsou plné nezbytných vitamínů a minerálů a jsou považovány za velmi důležité, při podpoře zdravého fungování střev. Jsou totiž hlavním prostředkem, kterým přirozeně konzumujeme prebiotika a vlákninu. Při zvýšené konzumaci rostlin (těch s nízkým obsahem tuku a zpracovaných cukrů) je připrozeným efektem úbytek váhy.

Zkuste třeba pro začátek vyměnit máslo za avokádo, dejte si tofu místo kuřete nebo nahraďte hovězí burger tím fazolovým.

Pijte více vody

Obecným pravidlem je, vypít minimálně osm sklenic vody denně (dva litry), ale výživový poradce doporučuje tuto hodnotu překročit. Voda je pro zdraví naprosto klíčová. Hydratuje pokožku, reguluje tělesnou teplotu, pomáhá udržovat krevní tlak, zvyšuje imunitní systém a pomáhá při hubnutí.

Udržujte ve zdraví i vaši mysl

Duševní pohoda je stejně důležitá jako fyzické zdraví. Skvělým způsobem je meditace. Stačí si na pár minut denně sednout nebo lehnout a soustředit se pouze na zklidnění mysli. Významně si tak pomůžete snížit hladinu stresu, zlepšíte si spánek a zvýšite pozornost. Je také prokázáno, že pravidelná meditace pomáhá snížit úzkost, zlepšit náladu a minimalizovat podrážděnost.

Více spěte

O spánku máme tendenci přemýšlet jako o době, kdy je mysl a tělo vypnuté, ale tak to není. I spánek je aktivní období, ve kterém dochází k mnoha důležitým procesům, obnovám a posilování těla. 

Kvalitní spánek je pro každého velmi dúležitý, ale bohužel čím dál více lidí má špatné spánkové návyky. Ideální je spánek, který trvá sedm až osm hodin. Pro zdravý spánek se doporučuje vynechat odpolení kávu, spát v co nejtemnějším prostředí, před uložením do postele zapomeňte na telefon a nechte ho z dosahu. Místo něj si pořiďte klasický budík. Dobrý spánek totiž pomůže zvýšit produktivitu, koncentraci a je skvělý pro celkové zdraví a pěknou pleť.

Chytré doplňky

Nevyhýbejte se ani výživovým doplňkům. Jsou skvělé na doplnění potřebných vytamínů a minerálů, které jinak obtížně získáváme z potravy. Doplňky podpoří zdravější endokrinní systém, funkci vašeho střeva, zlepší vaši pokožku, některé dokonce i dodají energii. 

Výměna potravin

Pravdou je, že v zimě nás lákají nezdravé potraviny mnohem více, než v létě. Zkuste burgery, knedlíky a pizzy vyměnit za zdravější. I pečené brambory jsou lepší než hranolky, ranní sladké cereálie nahraďte čerstvým smoothiem a sladké džusy vyměňte za čerstvé ovoce.

Čtěte dál