Talentovaný Virgil Abloh

Patří k nejžádanějším designérům. Jeho cesta k módě ale nebyla zdaleka přímočará.

Foto: ImaxTree

"Já nejsem návrhář, tohle označení přísluší spíš tradicionalistům,“ řekl o sobě nedávno muž, který byl letos časopisem Time zařazen mezi sto nejvlivnějších lidí této planety. Designér, DJ a stylista Virgil Abloh se narodil roku 1980 ghanským přistěhovalcům a vyrůstal na předměstí amerického Chicaga. Maminka se živila jako dámská krejčová. Právě odtud nejspíš v mládí okoukal triky z „byznysu“. Nejdřív se vydal jiným směrem. Vystudoval strojírenství na University of Wisconsin-Madison a v roce 2002 pokračoval studiem architektury na univerzitě v Illinois. Po dvou letech v architektonické firmě se Abloh rozhodl jít cestou, která ho táhla nejvíce. Zaměřil se na módu.

Foto: ImaxTree

Všechno nejspíš začalo roku 2009, kdy se potkali, coby dva stážisti, ve firmě Fendi s Kanyem Westem. Generální ředitel Michael Burke nedávno zavzpomínal, že byl ohromen tím, jaký nový vítr tihle dva do firmy přinesli a tím nejlepším možným způsobem nabourali její zajetou atmosféru. Následně Abloh založil vlastní RSVP Gallery, uměleckou galerii a butik s pánskou módou v jednom. Tentýž rok se také stal kreativním ředitelem agentury patřící Kanyemu Westovi, kde měl na starosti vizuální stránku jeho koncertů a propagační produkty s nimi spojené. To byl další krok na cestě ke vzniku jeho prvního módního labelu jménem Pyrex Vision. Vize byla jednoduchá. Abloh vzal vyřazené ragbyové flanelky značky Ralph Lauren a bezostyšně na ně přetiskl své logo.

Přestože si značka vedla celkem dobře, v roce 2013 s ní skončil a založil v Miláně luxusní streetwearovou značku Off-White, s níž v módním světě vyvolal doslova šílenství. Bylo to drzé, bylo to odvážné, ale hlavně skvěle načasované. Oblečení Off-White začali okamžitě objednávat nákupčí vlivných concept storů jako Barneys nebo Colette a jejímu strmému vzestupu přispělo i fantastické PR. Začaly ji nosit hvězdy jako Jay-Z, Rihanna nebo Beyoncé, ale i trendy oblečení lační asijští zákazníci. Typické žlutočerné silniční šrafování a vzhled polotovaru byla umně pojatá satira na krásnou, tradiční módu.

Ruku v ruce s další značkou Vetements se tak Ablohovi podařilo oslovit a ovlivnit i celou generaci mladých návrhářů. Posunout své produkty jiným, neomaleným směrem najednou chtěli všichni napříč módním trhem a do spolupráce s Ablohem se vrhají i takové tradiční značky jako Nike nebo Rimowa. Abloh například dal deseti ikonickým modelům tenisek značky Nike svou typickou dekonstruovanou podobu, takže vypadaly, jako by se zasekly v polovině vývojového procesu. V místě, kde má být pod patou vzduch nebo pěna, jsou nápisy „Air“ a „Foam“. Ikonický kufr značky Rimowa pro změnu nechal vyrobit z transparentního materiálu, aby každý viděl, co a jak jste se sbalili na cestu.

Ať už vám to přijde estetické, nebo ne, má to vtip, nadhled a dávku ironie i rebelie. K dekonstrukci dochází, když něco už nefunguje a je potřeba to změnit. A právě po tom nejspíš společnost prahne, neboť je ochotna za toto stylové vyznání velmi dobře zaplatit (Jen si vzpomeňte na celý trend restaurací a kaváren v tzv. ruin stylu, vypadají polorozbourané, nejsou levné, ale jsou plné!) Pokud například v době, kdy světem hýbe logomanie, dáte místo loga jen nápis „logo“, je celkem jasné, co tím chcete sdělit. Nicméně letos na jaře tato Ablohova hra dostala další rozměr, když byl jmenován uměleckým ředitelem pánské řady Louis Vuitton. Jak se sám vyjádřil v jednom z rozhovorů: „Nutí mě to zamýšlet se nad tím, jak má vypadat další kapitola designu a luxusu ve spojení se značkou, která je na svém vrcholu. A právě to vždycky patřilo k mým nejodvážnějším snům.“

Čtěte dál