Sólo pro Piccioliho

Kreativní ředitel značky Valentino ukázal, že i konec jednoho dlouholetého partnerství může mít své výhody.

Italský návrhář Pierpaolo Piccioli byl donedávna vnímán jako jedna polovina „nerozlučného“ designérského dua s Marií Grazií Chiuri. Potkali se na studiích a společnou dráhu začali roku 1989 v oddělení doplňků značky Fendi. Krátce nato přišlo jejich angažmá ve značce Valentino. Nejdříve navrhovali doplňky a posléze dostali za úkol vytvořit mladistvější řadu Red Valentino. V roce 2008, kdy z čela značky odešla dosavadní šéfdesignérka Alessandra Facchinetti a do důchodu se rozhodl jít i sám zakladatel Valentino Garavani, pak převzali žezlo kreativních ředitelů. 

Foto: archiv Harper's Bazaar

DNA tradičního italského módního domu se jim podařilo zmodernizovat, značku znovu dostali na výsluní a vnesli do ní nový, kreativní vítr. Například jejich „ocvočkovaná“ řada Rockstud dnes patří mezi klasiky a je součástí téměř všech kolekcí. 

Foto: archiv Harper's Bazaar

Úspěšná dvojice se rozešla v roce 2016, kdy Maria Grazia Chiuri přešla do kreativního vedení Dioru a Piccioli zůstal na Valentino sám. Nikdo netušil, jakým směrem se jeho sólo tvorba bude ubírat. Ukázalo se ale, že se tento rozchod vyplatil. 

Foto: archiv Harper's Bazaar

Skromný individualista

Picciolimu sólo tvorba prospěla. Důkazem byla přehlídka letošní podzimní haute couture kolekce. Hypersaturované plochy barev, velkorysé proporce, květinové ozdoby hlavy... Ve vzduchu visela zdánlivě protichůdná slova jako opera, mytologie či Ziggy Stardust. Show skončila potleskem vstoje a viditelně dojatým Valentinem Garavanim. Při pohledu na Piccioliho líbajícího svou ženu a poté objímajícího se s Garavanim se zdály otázky okolo smyslu haute couture v dnešní době zcela zbytečné. Piccioli se hrdě postavil na stranu krásy a řemesla, což je ve světě módy, kterému aktuálně vládne trend ironie a ošklivosti, odvážné.

Foto: archiv Harper's Bazaar

Sám návrhář vzpomíná, že byl už na škole outsider, a na tu roli je nyní pyšný. „Osamělost mi dala prostor vidět krásu jiným způsobem. Individualistická povaha touží po určité formě izolace, vzniknou tak skutečně originální věci.“ 

Foto: archiv Harper's Bazaar

Jeho kolekce hýří vytříbeným luxusem a ryzí ženskostí. Vynikla návrhářova poetika, talent pro až sochařsky čisté siluety a jedinečné barvy. Značka Valentino vždy balancovala mezi tradicionalismem a inovátorstvím a tento odkaz se Picciolimu daří ctít na jedničku. 

Představení poslední pre-fall kolekce se poprvé odehrávalo v Tokiu. Piccioli se nechal zlákat japonským fenoménem wabi-sabi, krásou nedokonalosti, jež nyní rezonuje napříč všemi odvětvími. Čekat od tohoto designéra opravdu pokřivenou krásu ale nemůžete. Jeho pojetí nedokonalosti je decentní. A je to dobře! 

Čtěte dál