Rozhovor s Ivou Burkertovou

Módní návrhářka tvořící pod značkou Odivi o své tvorbě a o tom, jak se dívá na ekologii módního průmyslu.

Foto: Aneta Vrkotková

Na čem teď aktuálně pracuješ?

Na kolekci, kterou neurčují trendy ani sezóny. Na oblečení, které nediktuje, jak v něm máte vypadat a kdy a jak ho nosit, ale naopak dává prostor tomu dát mu vlastní příběh a něco nového s ním zažít. Spolupracuji teď na projektu #jetovtobě, který na základě výzvy vyhrál Kryštof Brůha. S ním a s další mentorkou Žil Vostálovou nyní pracujeme na koncepci oděvu či oděvního doplňku, který bude reagovat na elektromagnetický šum a předvedeme ho v rámci březnového Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku.

Co tě nejvíce inspiruje?

Často přemýšlím o tom, jak konzumujeme oblečení, jak s ním zacházíme a jak na nás působí zběsile nastavený módní průmysl. Inspiruje mě tedy opak. Inspirují mě věci, které mají přesah. Věci, které nevychází z módy a jsou stále aktuální, protože jsou v souvislostech, které nejsou pomíjivé a povrchní. To nemyslím jenom v módě, ale i v designu, architektuře nebo například v jídle. Baví mě na cestách objevovat a oceňovat brutalistické nebo utopistické stavby, které jsou naprosto mimo naši realitu, ochutnávat tradiční jídla a objevovat tamní lokální designéry a jejich příběhy. Baví mě věci o kterých vím, že na své hodnotě stářím získávají a neztrácejí. Baví mě tancovat okolo ohně, válet se v písku na pláži, spát pod hvězdama, jíst rukama a neřešit, že se u toho ušpiním. To je inspirace. 

Foto: Aneta Vrkotková

Jaký je tvůj pohled na fast fashion co se ekologie týče? Myslíš si, že takové věci, jako recyklace oblečení přímo v obchodě (například do & other stories můžeš přinést staré oděvy a oni je pak zrecyklují, H&M se snaží co nejvíce využívat recyklovaný materiál a do roku 2030 by měli na výrobu nových oděvů využívat už jen ten) mají cenu?

U velkých řetězců mi tyto kroky přijdou spíš jako greenwashing. Problém je v celém systému. Tento počin je jen malý kousek z celého koláče. Tyto značky by se měly k této problematice postavit komplexněji. 

Snažíš se ty sama při výrobě chovat ekologicky? 

Určitě ano, těch přístupů je hned několik. Jeden z nich je lokálnost. Je to něco na co se často zapomíná. Naše věci jsou ekologičtější v tom smyslu, že jsou vyráběné u nás, za podmínek, které známe a kontrolujeme. V podstatě známe každého, kdo na produkt během jeho výroby sáhne. Oblečení pak necestuje několikrát přes celý svět a nenechává tak za sebou ekologické stopy spojené s přepravou. Vyrábíme v malém množství, hlídáme si kvalitu a snažíme se vytvářet nadčasový design. Věci déle vydrží a není třeba je měnit s každou sezónou. Investice se vám tedy vrátí a vy víte, za co platíte a kde peníze skončí. To se rozhodně nedá u velkých značek říct. Také vytváříme střihy z geometrických tvarů tak, aby nevznikal odpad. Nejlepší kousek oděvu je pro mě ten, který využil 100% materiálu. Některé věci již nevyrábíme vůbec, jen je recyklujeme. Například na posledním Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku jsme předvedli denim a saka, které byly z druhé ruky a my je jen jednoduše upravili a dostali zpět do hry. Chtěla jsem dát inspiraci lidem, jak si jednoduše a za pár korun vytovořit stejný kousek, který brázdil mola a obdivovaly ho celebrity. Denimu je na světě už tolik a nechápu, že musíme vytvářet nový. Nové uměle roztrhané džíny jsou pro mě osobně úplným nesmyslem. Proč musí planeta trpět, když ty samé a ještě k tomu autentické najdu v second handu. 

 

Nejlepší kousek oděvu je pro mě ten, který využil 100% materiálu.

 

Spousta značek a designérů (naposledy třeba Diane Von Furstenberg) oznámila, že končí s pravými kožešinami a bude je nahrazovat těmi umělými. Jak se na pravé vs. umělé kožešiny díváš ty?

Pravé kožešiny nepoužívám a ani by mě to nikdy nenapadlo. A doufám, že to samé jednou dojde všem. 

Jsou čeští designéři připraveni a mají možnosti chovat se při výrobě ekologicky?

Jak jsem již řekla, čeští designeři už svojí lokálností jsou ekologickou alternativou. To, že pomalu implementujeme ekologické materiály nebo ekologické smýšlení prostupuje celými našimi ateliéry je přirozená věc. Otázka je, zda to pochopí spotřebitel a bude ochoten do toho jít s námi, najít si nás a připlatit si za výše zmíněné. Pokud ano, tak nevidím žádné překážky. 

Foto: Aneta Vrkotková

Jaká je tvá oblíbená značka, když nepočítám tvůj brand?

Na značky moc nejsem. Miluji především second handy. Od těch nejšpinavějších, kde hledám poklady za pár korun, až po ty vintage výběrové, za kterými jezdím do ciziny. U nás ráda nakupuji recyklované věci ve Win Win Love. Skvělý 100% ekobrand má naše bývalá kolegyně Aneta Průšková pod značkou ADWA Womenswear. Z našich mám pak ráda Leedu nebo Jana Černého, od kterého jsem si nedávno pořídila pro sebe i přítele Prestige, které vytvořili ve spolupráci. Ze zahraničí mám ráda mad’arské značky, které mi jsou moc blízké jako například USE unused nebo Nanushka.

Jak by se podle tebe měl chovat uvědomělý, ideální fashion lover? Existuje takový?

Mám takové jednoduché patero, které je alternativou pro klasický konzum a možná někoho inspiruje podniknout touto cestou alespoň nějaké kroky, aneb “Co můžeš udělat i ty.”

1, Nakupovat lokální značky, v lokálních obchodech nebo přímo od designerů. Věci vyrobené u nás a věci s tradicí.

2, Co neseženete lokálně, můžete vyřešit ekologicky smýšlejícími značkami ze světa. I u nás jsou již obchody, které tyto značky prodávají. 

3, Reuse & swap pak znamená využívat pokladů z druhé ruky, second handů nebo oblečení vyměňovat. 

4, Recyklace je skvělým způsobem jak získat nový kousek. Můžete si jednoduchým způsobem upravit své vlastní kousky nebo to nechat na odbornících. Několik projektů se již tímto směrem vydalo. 

5, Chtějte vědět příběh. Pokud budete znát, jaký je za daným produktem příběh, jak se vyrábí a komu své peníze dáváte, budete si věcí víc vážit a mít k nim naprosto jiný a mnohem hlubší vztah. (Sama toto již několik let aplikuji především na dárky. Pokud nedávám zážitky, tak jdu cestou lokálních produktů a hřeje mě pak vědomí toho, že vím, kde moje peníze skončily a jaký příběh posunuly dál.)

Aktuální kolekci Odivi si můžete pořídit na odivi.cz.

Čtěte dál