Příběh vily Tugendhat ožívá ve filmu Skleněný pokoj

Milostné drama ze slavné brněnské vily vstupuje do kin.

Foto: Barbora Jančárová – (c) Infilm Praha

Filmový snímek Skleněný pokoj vznikl podle slavného románu britského spisovatele Simona Mawera, inspirovaného dramatickými událostmi 20. století i zrodem ikonického architektonického skvostu – brněnské vily Tugendhat. Prakticky ihned po svém vydání se román stal světovým bestsellerem, byl přeložen do desítek jazyků a nominován na prestižní literární ocenění The Man Booker Prize.

Film podle stejnojmenné knihy vypráví o lidech, jejichž životy, lásku a přátelství poznamenaly dramatické události 20. století. Osudy Liesel a Viktora Landauerových, jejich přátel, zaměstnanců i mimořádného architekta Von Abta rámuje vznik jedné z nejoriginálnějších modernistických staveb v Evropě, místa velkých milostných vzplanutí i životních zrad.

Foto: Barbora Jančárová – (c) Infilm Praha

Snímek v režii Julia Ševčíka, držitele Českého lva, a Rudolfa Biermanna, producenta divácky úspěšných snímku Účastníci zájezdu, Obsluhoval jsem anglického krále nebo Masaryk, láká také na hvězdné, mezinárodní obsazení. V hlavních rolích se představí tuzemské hvězdy jako Karel Roden, Karel Dobrý, Zuzana Fialová či Jana Plodková, ve společnosti Carice Van Houten, Hanny Alström nebo Rolanda Møllera.

Slavnostní světová premiéra snímku za účasti tvůrčí a herecké delegace bude 12. března 2019 v Univerzitním kině Scala v Brně. Premiéru provází obrovský zájem a vstupenky byly vyprodány během dvaasedmdesáti hodin. Do kin následně snímek vstoupí o dva dny později 14. března 2019.

Uvedení filmu Skleněný pokoj doprovodí výstava filmových kostýmů Kataríny Štrbové Bielikové. Pro film, který se odehrává na poměrně velké časové ploše, výtvarnice navrhla 90 původních kostýmů. Ve vile Tugendhat bude vystavena dvacítka vybraných.

„Vytvořit kostýmy pro film Skleněný pokoj, odehrávající se v rozpětí téměř čtyřiceti let, to byl pro mne jako kostýmní výtvarnici úkol snů,“ říká Katarína Štrbová Bieliková. „Vlastně to bylo hned několik úkolů snů: zachytit v kostýmech plynutí času, příběhy postav, sledovat proměny nálad, dějové vrcholy a propady, chvíle štěstí i velkého trápení. Zobrazit společenské změny, střídání módy, způsob oblékání. Kostýmem a maskou vyprávět, jak hrdinky stárnou, co ztrácejí a co si uchovávají ve svém vzhledu.“

Foto: Barbora Jančárová – (c) Infilm Praha

Výstava by měla být malým průvodcem procesem tvorby kostýmů, který předchází tomu, než divák usedne do kina a nechá na sebe působit výsledek. „Po přečtení scénáře má první cesta vedla do vily. Tady, uprostřed té nádhery, kde člověk nevnímá, že dům zde stojí již 90 let, jsem pocítila, že i v kostýmech, které budu navrhovat, bych se měla pokusit o nadčasovost. Jak ale spojit potřebu zobrazit plynutí času a nadčasovost? Mým řešením byla stylizace, která klade důraz na dialog se současným divákem, používá moderní jazyk stejně tak, jako odpovídající dobové siluety, nerekonstruuje detaily, neklade si za cíl být striktně historicky přesná,“ poodhaluje tento proces kostýmní výtvarnice.

Výstavu můžete navštívit od 30. ledna do 10. března 2019. Vstupenky je nutné rezervovat předem.

Čtěte dál