Nové superpotraviny: zázračné jablko a trendy řapíkatý celer

Proč vám obyčejné jablko udělá větší službu pro zdraví, než složité výživové doplňky? A co sníst, až budete mít špatnou náladu? Nejsou nutné „žádné extra buřty”, bohatě si vystačíte s běžným sortimentem v oddělení ovoce a zeleniny.

Foto: Pixabay

Chřest 

Chřest, který je zrovna teď v sezoně, je dokonalou antistresovou zeleninou. Ve stresu organismus rychle ztrácí vitaminy B a právě chřest umí rychle obnovit jejich správnou hladinu. Stejně tak je velkou zásobárnou minerálních látek, proto jej oceníte i v případě, kdy vás častěji zaskočí křeče, ztuhlost svalů nebo únava. Pokud věříte na emocionální účinky potravin, podle populárního amerického léčitele Anthonyho Williama je chřest vhodný pro plaché jedince, kteří trpí nízkou sebedůvěrou.  

Citron 

Kyselá chuť citronů je matoucí - ve skutečnosti na tělo působí zásaditě, neutralizuje nadměrnou kyselost. Překyselený organismus může způsobovat únavu a žaludeční potíže. Bioflavonoidy, které citron obsahuje, posilují imunitní systém a snižuje zánět v těle. Citron působí jako přírodní antidepresivum a dodává optimismus. Ideální ovoce, které umí zvednout náladu, když vás zastihnou špatné zprávy. Nejen proto se naučte pít citronovou vodu (na tři decilitry vody stačí šťáva z půlky citronu). 

Řapíkatý celer 

V poslední době jde o nejvíc trendy zeleninu - pití šťávy z řapíkatého celeru je aktuální hit v detoxu. Vyzkoušela ji například foodblogerka a kuchařka Kamila „Kamu” Rundusová s výsledkem, že po každodenním ranním pití šťávy jí zmizel ekzém a celulitida. Léčitel Anthony William přirovnává pití celerové šťávy nalačno doslova k zázraku. Odborníci jsou k takovým silným závěrům skeptičtí, byť je řapíkatý celer skvělým zdrojem vitaminů, draslíku, kyseliny listové, a má díky tomu protizánětlivé vlastnosti, skvěle hydratuje a zlepšuje stav pokožky. Jen by byla škoda zbavit ho odšťavněním blahodárné vlákniny, a takové chroupání řapíku má navíc uklidňují účinky. 

Ředkvičky

Jsou antibakteriální, plné vitaminu C a umí ulevit přetíženým dutinám, při astmatu a chrapotu. V lepší kondici po konzumaci ředkviček bude i žlučník, ledviny a močový měchýř. Při pravidelné konzumaci se vám bude vyhýbat nachlazení. Vytváří také skvělý doplněk, když budete jíst jídla bohatá na škroby jako jsou brambory nebo těstoviny, urychlí totiž jejich trávení. V duchu hesla „no waste” ochutnejte také ředkvičkové listy, obsahují totiž víc vitaminů a vápníků než samotná ředkvička a byla by tedy škoda je vyhazovat. 

Jablko 

Jedno jablko denně by se podle výživových poradců mělo stát běžnou stravovacích rutinou. Plod obsahuje kromě vitaminů a minerálů také enzymy, které normalizují střevní mikroflóru, a pektin, rozpustnou vlákninu, jež brání rozvoji škodlivých mikroorganismů. Vybírejte si však jablka v biokvalitě a jezte je včetně slupky. 

Čtěte dál