Nejvíc vzrušující balet sezóny

Tanec je univerzální jazyk, který svou silou stírá hranice a přesvědčili se o tom diváci v Národním Divadle během speciálního komponovaného večera věnovaného legendě choreografie, Jiřímu Kyliánovi.

Představení "Mosty Času" v programu Národního Divadla figuruje od minulého roku, ale v listopadu 2019 večer dostal nový "face lift" hned v několika rovinách. Korejský Národní Balet poprvé v historii hostoval na deskách této instituce a večer jeho soubor otevřel dechberoucím představením „Forgotten Land“. Choreografie vznikala pod dohledem charismatické Sue-Jin Kang, která souboru šéfuje. Společně s Filipem Barankiewicz byli sólisty Stuttgardského baletu, kde kromě jiných rolí ztvárnili Romea a Julii ve verzi Johna Cranka.

Zatímco korejský národní balet v sobě spojuje tradiční hodnoty, šedesátiletou jevištní praxi a světový baletní repertoár, vize Filipa Brankiewicza otevírá balet širšímu publiku a rozhodně se nebojí experimentovat. Svědčí o tom radikální dílo „Gods and Dogs“, které v české premiéře diváka dostane na kolena svou intimitou a rafinovaně minimalistickou scénografií. Představení vzniklo v roce 2008, kdy autorským záměrem Jiřího Kylián bylo studovat hranici mezi zdravím a nemocí, normalitou a šílenstvím.

Tanec nevyjadřuje jen radost, smutek nebo jiné citové rozpoložení, může být i modlitbou, rituálem, terapií nebo intelektuální strukturou. Má nekonečné množství abstraktního nebo realistického ztvárnění. A když se dělá profesionálně, je to, jako by tanečník říkal: Já jsem umělecké dílo!“, řekl Jiří Kylián.

Večer se v druhé polovině přesune do emotivnější roviny. Nejprve nabídne oslavu orgasmu v choreografii „Petite Mort“ a dramaturgie večera vrcholí pasáží „Šest tanců“ , která obsahuje několik promyšlených komediálních prvků s gendrovými narážkami. Pokud oceňujete svobodu interpretace a krásu lidského těla v té nejčistší podobě, Mosty Času" si rozhodně nenechte ujít. Nejbližší repríza je plánována na 8. a 11.2. 2020.

Čtěte dál