Máte toho moc? Nezapomeňte žonglovat

O téhle strategii, jak zvládnout pracovní stres, jste určitě ještě neslyšeli.

Foto: Shutterstock

Zeptali jsme se šéfky marketingu Raiffeisenbank Hany Kovářové na její triky, jak zvládat práci s lidmi, vlastní chyby i pracovní stres. Její praktické rady možná pomohou i vám.

Co považujete za důležité při vedení lidí?

Klíčové je, aby vás práce s lidmi bavila a abyste dokázali pochopit individualitu každého člena týmu a uměli využít jeho silných stránek a potenciálu. Důležité je nebát se rozhodnout sám, když je to zapotřebí, a naopak vědět, kdy udělat rozhodnutí společně. Mít cit pro to, kdy a jaký styl vedení použít. A v neposlední řadě, věřit svým lidem a podporovat je. 

Jak své podřízené motivujete?

Nevěřím na vnější motivaci, určitě ne z dlouhodobého pohledu. Snažím se, abych vytvořila prostředí, které umožní lidem naplňovat jejich vnitřní motivace. Například chuť se vzdělávat a zdokonalovat ve svém oboru, růst, vidět ve své práci smysl, nést odpovědnost a podobně. Samozřejmě krátkodobě funguje také finanční motivace, ale z mé zkušenosti má časově velmi omezené trvání.

Podle čeho si vybíráte lidi, se kterými budete pracovat?

Pro mě je naprosto klíčová důvěra, a proto si vybírám lidi, kterým mohu věřit. Ráda pracuji s kolegyněmi a kolegy, kteří jsou pro práci zapálení stejně jako já. V týmu mám ráda pestrost, a proto mi vyhovují různé typy osobností, racionální i emoční, extrovertní i introvertní.

Vzpomenete si na tři chyby, které vás posunuly dál?

Bez chyb se člověk neposune dále a také je jisté, že pokud člověk něco dělá, chyby se objeví. Důležité je se poučit. Proto jsem si na chyby vytvořila rovnou zobecnění a hesla. 

Žonglování. Pokud neudržíte míčky (úkoly) v pohybu, tedy nezpracujete je (ať už přímo vyřešením či delegováním), tak se vám nahromadí v rukou a nakonec spadnou na zem (nahromaděné úkoly způsobí kolaps projektu či váš).

Les. Když to voní jako les, jsou tam stromy jako v lese, je to zelené jako les, tak to JE les. Odkládala jsem nejednou nepopulární rozhodnutí o rozloučení se s podřízeným s tím, že jsem mu dávala další a další šance. Nakonec se ukázalo, že když jsem se s ním rozloučila, celý tým ožil a získal novou energii, takže rozhodnutí bylo správné a mělo být učiněno už dávno.

Mrtvý kůň. To je přímo dakotské přísloví. Když zjistíš, že jedeš na mrtvém koni, sesedni. Nejednou jsem byla v situaci, kdy bylo velice těžké si přiznat, že kůň (typicky projekt nebo i zadaný cíl či úkol) je mrtvý. Reálně nezbývá nic jiného, než sesednout, tedy přiznat si prohru nebo chybu, poučit se a jít dál. 

Hana Kovářová. Foto: archiv

Co uděláte, když se na vás začne práce valit a máte pocit, že toho máte moc?

Pomáhá mi hluboce se nadechnout, na chvíli se zastavit a začít zase žonglovat. Jednou se mi stalo, že se úkoly nahromadily tak, že už jsem vůbec neviděla světlo na konci tunelu. Denně mi chodilo více než 100 mailů, od rána do večera jsem měla non-stop schůzky a do toho klíčové úkoly, které musely být hotové v šibeničních termínech. Neměla jsem čas ani na oběd, natož si jen odskočit mezi schůzkami. Když už to bylo k neudržení, pamatuji si, že jsem okolo poledne odešla na masáž. Hodina naprostého relaxu mi pomohla utřídit si myšlenky a znovu najít priority i řád. 

Jak se pozná dobrý marketing od špatného?

Marketing je velmi široký obor. Často je však vnímán velmi úzce, jako například propagace/reklama, PR, digitální marketing, produktový marketing, CRM, brand management apod. Co by však měly mít výše uvedené „marketingové disciplíny“ pro komerční společnosti společné, a co tedy dělí dobrý a špatný marketing? Jednoduše řečeno, dobrý marketing by měl pomáhat budovat hodnotu firmy.

Jak se pozná marketingově schopný člověk?

Podle mě je to ten, kdo dokáže mít tento jediný cíl neustále na paměti. Pokud to zvládá a navíc umí uvažovat strategicky, dlouhodobě, je schopen pochopit esenci značky a tu konzistentně budovat, a v neposlední řadě má schopnost správně se rozhodovat podle dat i podle citu, pak jde podle mě o více než schopného marketéra.

 

 

Čtěte dál