Manuál proti únavě

Jste v plném pracovním nasazení a najednou na vás padne tak silné vyčerpání, až máte pocit, že za chvíli usnete. Místo kávy zkuste tentokrát jiná řešení.

Foto: IMAXtree

Svižná chůze

Podle „městského mnicha“ Pedrama Shojaia je únava jedním z nejčastějších nářků lidí v moderní době. „Tělo je uzpůsobeno k tomu, aby se pohybovalo. Jenže my jsme většinu času zaparkovaní za psacími stoly nebo v autech a jen doufáme, že si po práci vyšetříme trochu času na běhací pás. Místo abychom stáli, sedíme, místo abychom chodili, jezdíme... Tím si ale uzavíráme přirozený tok energie, který tělo zná a s nímž splývá. Pak začneme stagnovat a usínat. Energie se potřebuje pohybovat,“ píše Shojai ve své knize Městský mnich. Než tedy sáhnete po tabulce čokolády, zkuste si svižnou chůzí obejít blok domů.

Okno dokořán

Únava může být reakcí těla na úbytek světla a tělu nějaký čas trvá, než si zvykne na přechod ze slunečného léta do podzimu. „Doporučuji úsporné žárovky navozující přirozené denní světlo. Během dne často únavu zaháníme něčím sladkým. Bohužel jde vždy o rychlé cukry a brzy poté na nás padne únava znovu. Jakmile se vám začínají klížit oči, radím otevřít okno, zhluboka dýchat a pár minut se protahovat. Občas je potřeba to opakovat každou hodinu, doporučuje se minimálně pětkrát za den,“ říká výživová poradkyně Magdalena Mikulandová ze Studia pro ženy.

Bylinky místo čokolády

Za únavou může být i nedostatek některých vitaminů a minerálů. Ženy by měly v každém případě doplňovat železo, podle některých odhadů ho má zhruba polovina z nich nedostatek. „Jinak mohu doporučit směsi adaptogenních bylin, ideálně kombinaci kordycepsu, rhodioly a ženšenu, který podpoří nadlevinky a zlepšuje naši výkonnost a rezistenci vůči stresu. Pokud špatně spíte, přidejte horčík a melatonin. A pokud jste ve stresu, nezapomínejte na B-komplex,“ radí naturopatka Michaela Carterová.

Za únavou může být i nedostatek minerálů. Ženy by měly v každém případě doplňovat železo, podle některých odhadů ho má zhruba polovina z nich málo. 

Další tipy, jak zatočit s únavou, si přečtěte v říjnovém Harper's Bazaaru.

Čtěte dál