Low carb Vánoce

Tradiční vánoční dobroty v nízkosacharidové úpravě.

Low carb je nízkosacharidové stravování z kvalitních potravin. Označení dieta není úplně přesné, vlastně je nesprávné. Jde o trvalý životní styl, kdy vyřadíte nebo výrazně omezíte příjem potravin s vysokým podílem sacharidů.

Foto: archiv Harper’s Bazaar US

Mým hlavním důvodem změny jídelníčku bylo zdraví. Taky touha shodit nějaké to kilo. Současně jsem nechtěla hladovět a odpírat si oblíbená jídla. Low carb je v tomhle úžasné, protože jíte zdravě, bez výčitek a skutečně chutně.

Pokud snížíme příjem potravin s vysokými sacharidy, tělo se "přepne" do stavu nazývaného ketóza a místo glukózy začne využívat ketony, které se tvoří v játrech ve formě mastných kyselin. Tělo začne spalovat vlastní tukové zásoby. Buňky tak přestávají tuk skladovat a začínají ho využívat.

Ze stravy vyloučíme všechny potraviny obsahující škrob a také sladké a nízkotučné potraviny. Nízkotučné potraviny jen vyvolávají chuť na sladké. Tuk není tabu, ale opatrně s ním, protože snižuje chuť k jídlu. Bílkoviny střídmě, větší množství si tělo samovolně přemění na sacharidy.

Cílem low carb stravování rozhodně není hladovění. Naopak je velmi syté a hlavně chutné.

Nemoučné vanilkové rohlíčky

200 g mandlové mouky nebo jemně mletých mandlí, 7 lžic povoleného másla, 3 lžíce čerstvého sýra philadelphia, 1 žloutek, špetka prášku do pečiva bez fosfátů, špetka soli, semínka z půlky vanilkového lusku, 5 lžic xylitolu (březový sirup), práškový erythritol

Příprava rohlíčků je úplně stejná jako těch klasických. Suroviny ručně smícháte a vytvořené těsto dáte vychladit do lednice. Poté tvarujete rohlíčky, které na plechu s pečícím papírem pečte v troubě na 170 stupňů cca 6-8 minut. Místo moučkového cukru na poprášení rohlíčků použijte erythritol, alkoholický cukr, který se v malém množství přirozeně vyskytuje v ovoci jako jsou hrozny, hrušky, nebo vodní meloun.

Nesmažený křupavý kapr

kapří filety, žloutky, sýr grana padano nebo parmezán, koření podle chuti

Kapra nebo jinou rybu je dobré nasolit jeden den dopředu. Maso osušte a obalte ve žloutku a následně ve směsi ze strouhaného sýra, který se příliš neroztéká (grana padano nebo parmezán) a koření, které máte rádi. Doporučuji sušenou cibuli, pepř, sušený česnek, mletou červenou papriku, špetku chilli, tymián nebo provensálské koření. Plech vyložte pečícím papírem a pečte v troubě zhruba 20 minut na 170 stupňů podle velikosti a druhu ryby. Ke konci pečení můžeme teplotu zvýšit, čímž se vytvoří křupavá kůrka.

Bramborový salát bez brambor

1 hokaido dýně, 1 bulva celeru, 1 petržel, 2 mrkve, 1 cibule nakrájená na kostičky, 3 vejce uvařená na tvrdo, sůl, pepř, dijonská hořčice bez cukru

To, co ve zdravější verzi salátu chybí, jsou brambory, které spolehlivě nahradí dýně hokaido a celer. Poměr dýně i celeru by měl být v salátu 1:1. Celer povařte a dýni upečte a po vychladnutí nakrájejte na kostky. Kořenovou zeleninu nejprve nakrájejte na kostičky a vařte doměkka v litru vody, do které přidejte 10 lžic jablečného octa. Vychladlou zeleninu dejte do mísy, promíchejte a dochuťte solí, pepřem a trošku dijonské hořčice bez cukru. Stejně jako u klasického salátu platí, že je lepší ho udělat předem a nechat uležet.

Low carb majonéza

žloutky, olivový olej, sůl, pepř, dijonská hořčice, citronová šťáva

Tyčovým mixérem šlehejte žloutek a pozvolna přilévejte olivový olej, dokud nebude hustota i barva připomínat majonézu. Chuť vaší oblíbené majonézy docílíte citronovou šťávu a dijonskou hořčicí bez cukru.

Další inspiraci najdete na Instagramu Moniky Kalábové.

Čtěte dál