Lesní, zahradní i exotické bobule pro krásu a zdraví

Probíhá období, kdy zdraví a krása doslova rostou u cesty. Proč jsou vlastně maliny, borůvky, ostružiny, brusinky i mnohé exotické bobule tolik opěvované, co všechno umějí a které jsou nejlepší právě pro vás?

Na seznam superpotravin letos přibyla melounová semínka. Odborníci je označují za nutriční zázrak, protože jsou  skvělým zdrojem bílkovin. Pokud i přesto trváte na tom, že je budete z melounu nadále odstraňovat, věnujte pozornost třeba ostružinám. Ty se na zmíněný seznam dostaly hlavně proto, že dokážou na opravdu dlouho udržet pocit sytosti. A stejně jako všechny ostatní bobulovité plody oplývají antioxidanty a dalšími prospěšnými látkami.

Foto: Shutterstock

Zdravější tělo, pleť i zuby

V praxi to znamená, že vás tyto plody chrání před volnými radikály, které urychlují proces stárnutí pleti a přispívají k tvorbě nejrůznějším zánětů a podráždění. Na druhé straně je důležité, aby v těle malé množství volných radikálů zůstávalo – brání totiž nežádoucímu řádění virů a bakterií. Antioxidanty umějí udržovat správnou rovnováhu radikálů a zároveň brání tomu, aby se ve sluncem poškozené kůži přestával tvořit kolagen.  

Pro nálož antioxidantů si můžete zajít do lesa – k jejich největšímu zdroji patří borůvky, ostružiny a maliny. Prospějí nejen vaší pokožce, ale chrání celý imunitní systém a působí preventivně proti srdečním onemocněním a infarktu. Kromě toho si umějí poradit s nejrůznějšími druhy zánětů – nejen s těmi v pleti (pokud trpíte na pupínky, už víte, co si dát dnes k svačině), ale v celém těle.

Určitě už jste slyšeli, že například na zánět močových cest jsou ideální brusinky v jakékoli formě. Zkuste je sušené, připravte si z nich čaj. Vůbec nejsilnější a nejrychlejší efekt má ale extrakt z kanadských brusinek. Jejich účinné látky, odborně nazývané jako proanthokyanidiny, také pečují o zdraví vašich úst. Zabraňují množení bakterií a jejich usazování na zubech. Prospěšné jsou ale i při zánětech dásní. Méně se pak ví, že tato superpotravina snižuje krevní tlak a slouží i jako prevence proti některým typům rakoviny. Na brusinky si vzpomeňte také před menstruací – díky obsaženému vitaminu E totiž snižují bolest prsou.

Menší hlad, delší život

Jedním z největších benefitů drobného ovoce jsou vitaminy – zejména lesní jahody jsou bohaté na vitamin C. Zároveň mají velmi nízkou kalorickou hodnotu, proto tyto převážně lesní plody zařaďte do jídelníčku ve chvíli, kdy chcete zhubnout. Díky tomu, že obsahují spoustu vlákniny, která snižuje pocit hladu, pomohou dodržet střídmější způsob stravování. Vláknina také umí částečně omezit množství kalorií, které tělo přijme ze stravy. Další výhodou je i to, že obsah antioxidantů výrazně neztrácejí ve zmraženém stavu, ani při tepelné úpravě.

Nejrůznější lesní ovoce také napomáhá udržovat správnou hladinu cukru v krvi. Stejně by si je měli dopřávat i lidé, kteří si hlídají cholesterol. Zvláště plody ostružiníku a jahodníku prokazatelně pomáhají snižovat jeho hladinu. Je rovněž dokázáno, že borůvky, brusinky, jahody a další plody mají pozitivní vliv na bezproblémovou činnost mozku, zlepšují paměť a dobře dělají i tepnám.

Poklady z exotiky

Přestože se říká, že nejprospěšnější je vždy to, co roste v našich krajích, u drobných plodů to tak úplně neplatí. Rozhodně se tedy nenechte odradit jen proto, že třeba taková kustovnice neboli goji pochází až z Číny. Tamní tradiční medicína se bez ní neobejde. Pomáhá udržet v kondici oči, svědčí pleti, a dokonce pomáhá i při redukci váhy. V posledních letech jsou hitem také bobule açaí z Amazonie. Ovoce, jemuž indiáni přezdívali „dary bohů,“ obsahuje dvakrát více antioxidantů než borůvky. Oblíbili si je rovněž sportovci, protože výrazně pomáhají s regenerací svalů, a dokonce i snižují bolest.

Čtěte dál