Katarína Král, zakladatelka Czech Labels & Friends: Luxus je individuální veličina

Největší obchod s lokální módou se otevřel přesně před rokem. Co všechno se za tu dobu nejen o módě jeho zakladatelka naučila?

Foto: archiv

Katarína Král se jako jedna z prvních se vrhla do neprobádaných vod módního byznysu s lokální tvorbou a již několik let učí české zákazníky nakupovat malé české a slovenské značky. Concept store Czech Labels & Friends původně působil v centru Prahy. Přesně před rokem se ale přesunul do Centra Chodov. “Mohlo se stát, že by zákazníci celý koncept odmítli. Naštěstí se nám podařilo první těžký rok ustát,” říká v rozhovoru zakladatelka největšího obchodu s lokální módou.

Foto: archiv

Obchod CLAF na Chodově slaví rok existence. Co nového jste se o obchodě s módou za tu dobu naučila?

Je to největší concept store s lokální tvorbou, takže jsme se toho za ten první rok naučili opravdu hodně. Zjistili jsme, jak důležité je zázemí v obchodě a provoz, jak těžké je zákazníka získat, ale pak velmi lehké ztratit... A taky to, které lokální značky a designéři to myslí s vlastní produkcí opravdu vážně a chtějí se rozvíjet. Já osobně jsem se naučila hodně řešit opravdu jen klíčové věci. Myslím, že i díky tomu se nám podařilo přežít.

Co bylo při otevírání obchodu nejtěžší?

Jsme pořád v experimentální fázi...Je to velká novinka, v nákupním centru nebyli Češi zvyklí nakupovat lokální kolekce a pořád se s našimi zákazníky vzájemně hodně učíme. Vytvořit kvalitní nabídku, způsob jak originální věci vystavit a samozřejmě to, aby se servis potkal nejen s potřebami zákazníku, ale taky s naši vizí a tím, co chceme prezentovat. Vůbec jsme nevěděli, jak na nás budou návštěvníci centra reagovat. Mohlo se stát, že by celý koncept odmítli. Naštěstí se nám podařilo první těžký rok ustát, máme zdravou skupinu lidi, kteří se vracejí a cítí se u nás dobře. Samozřejmě hodně těžké je dnes vytvořit tým s pozitivní energií a s poctivým přístupem k práci. 

Podle jakých kritérií si vybíráte značky a tvůrce, které v obchodě zastupujete?

Chceme aby si u nás vybral opravdu každý, bez ohledu na stav své peněženky, respektive své možnosti peníze utratit. Myslíme si totiž, že luxus není o penězích, ale o hodnotě kterou pro nás věci či zážitky mají. A to je hodně individuální veličina. V každém oddělení proto máme širokou nabídku od kvalitních maličkostí až po drahé originály. Značky a designéry také vybíráme podle jejich přístupu k produktu, který tvoří a taky podle schopnosti improvizovat a přizpůsobit se našim potřebám. Máme značky, kterým se u nás dobře daří a je to hlavně proto, že spolu koordinujeme produkci, ceny a dodací lhůty. Většinou ale platí, že ten kdo si za svým produktem opravdu stojí, dokáže ho dobře obhájit a umí dodržet objemy, které jsou pro nás důležité, má úspěch.

Foto: archiv

Změnil se za poslední roky přístup Čechů k autorské tvorbě? Jak?

Změnil se hodně. Když jsme před šesti lety otevírali první prodejní prostor, měli jsme těžkosti zaplnit plochu dvaceti metrů a prodat kolekce, které jsme vystavovali. Dnes dokážeme představit širokou škálu ve stylu a v kvalitě, za nimiž si stojíme. Většinou jsou Češi ale přísní zákaznici. Nechtějí odpouštět chyby, hodně reklamují a neradi experimentují. Kvalitní ready-to-wear je základ, musíme je na lokální tvorbu učit po krůčcích. Když je přesvědčíme ke koupi basic kousků, vrátí se i pro dražší věci. Taková je naše zkušenost.

Co zajímavého pro zákazníky v nejbližší budoucnosti chystáte? Budete rozšiřovat sortiment, nebo mít nějaké další novinky?

Tento měsíc uvádíme dvě nové přírodní značky  - pečující pro pány a dekorativní organickou pro dámy. Budou to moc hezké akce - pánská, ryze česká značka BE-VIRO u nás představí osobně i svého  vývojáře produktu - člověka, který se hodně dobře vyzná v síle bylin a je tak trochu šaman. Představíme taky úplnou novinku - znovuzrozené československé městské kolo nebo taky experimentální materiál Malai, který vyvíjí Slovenka žijící v Indii. Může se tak stát, že za pár let už nebudeme nosit kabelky z kůže, ale z kokosového vlákna.

Jaká je vaše oblíbená lokální značka či tvůrce a proč?

Z kosmetiky je to slovenská značka MYLO, protože zakladatelka Barb připravuje všechny svoje produkty se skutečnou péči a promyslí je do posledního detailu. Má obaly, které jsou rozložitelné a totálně eko. Minimalistické stříbrné šperky NLMT a plexy náušnice od OVA protože se hodí ke všemu a nemusím je téměř vůbec měnit. Šaty a mikiny od ODIVI a organické značky ADVA, protože jsou to skvělé holky, a taky proto, že se do jejich věci můžu schovat, ale taky v nich můžu vyniknout, prostě se mění se mnou. Takže je můžu nosit na dětské hřiště, do práce, nebo taky na party.

Katarína Král pracuje v módě přes 10 let. Původně byla marketingovou ředitelkou pro střední a severní Evropu pro řetězec Marks&Spencer. Kromě retailu má za sebou zkušenosti s vlastní tvorbou a značkou. Spolu s designérem Pavlem Brejchou se prezentovala na Mercedes Benz Prague Fashion Week, kde získali short list v kategorii oděvní tvorba v soutěži Czech Grand Design.  Katarína je také spoluzakladatelka portálu Fashionmap.cz, největšího portálu o lokální a udržitelné módě v České republice a na Slovensku a spoluautorkou projektu LOCAL ICONS na podporu lokálního módního průmyslu. 

 

Foto: archiv

Čtěte dál