Carrie svých slov dostála stoprocentně. Stačí nahlédnout do jejího šatníku... Mimochodem, je to jeden z nejzajímavějších fiktivních šatníků v historii vůbec. Ale, pokud bychom všichni následovali její příklad, tak by byla příroda v žalostném stavu.

Jestliže, stejně jako já, nejste filmovou postavou, která pracuje z elegantního bytu  v New Yorku, píše jeden sloupek týdně a popíjí u toho Cosmopolitan, tak víte, že o takovém způsobu života si můžeme nechat jen zdát. Na druhou stranu, většina z nás nakupuje ještě víc než Carrie, i když z cenově dostupných řetězců. Což je ve skutečnosti možná ještě mnohem horší. Nikdy jsme nespotřebovávali oblečení tak rychle a tak zběsile, jako teď.

Smutné je, že všichni víme, jak jednorázové oblečení ničí životní prostředí: každoročně se vyrobí 100 miliard kusů oblečení a neuvěřitelných 50 % fast fashion produktů se vyhodí ve stejném roce, ve kterém jsou vyrobeny. Ale naše frustrace (díky Instagrame) nás nutí, abychom nakupovali bezhlavě. Kolikrát si novou věc ani nikdy nevezmeme na sebe. V našich šatnách se válí výrobky v celkové hodnotě 30 miliard liber!! A další oblečení v hodnotě 140 miliard liber každoročně skončí vyhozené na skládkách.

Jsou ale i módní řetězce, jako například H&M a & Other Stories,  které se snaží s touto situací něco udělat. Plánují třeba, že do roku 2030 by měla být jejich produkce ze 100% recyklovaných materiálů. Nebudou tedy využívat žádné nové zdroje.

Bude to ale stačit?

Představte si svět rental shoppingu, který vám umožňuje pronajímat si oblečení. Potencionální hodnota tohoto odvětví módního průmyslu se odhaduje na 923 miliard liber a to pouze v samotné Velké Británii. Udržitelnost oblečení se rychle stává důležitým faktorem při jeho výrobě, společnost se také stává stále více ochotná sdílet (půjčujeme si auta, kola, tak proč ne také oděv?), proto se rental shopping nyní jeví jako ideální řešení.

Foto: archiv Harper's Bazaar UK

Firma Westfield pro svůj průzkum vytvořila službu na pronájem oblečení a sledovala, zda jsou lidé opravdu ochotni zaplnit svůj šatník věcmi, které jim ve skutečnosti nepatří. Zákazníci si mohli vypůjčit značkové kousky za zlomek jejich původní ceny, včetně šatů od značky Preen (oblíbená značka Vévodkyně z Cambridge), svatebních šatů od Yves Saint Laurent a vzácného páru ručně vyráběných sametových lodiček od Dioru.

Jelikož skoro polovina z dotazovaných by využila takovýto způsob nákupu, ať už díky schopnosti rychle se přizpůsobit novým trendům, anebo díky lepší udržitelnosti módního průmyslu, vypadá to, že pronájem oblečení bude v budoucnu součástí běžného nakupování.

Rental shopping je skvělý pro jednorázové akce jako například na svatbu, nebo jinou slavností událost, kde nechceme, abychom se objevili dvakrát ve stejných šatech.

S předpokladem růstu sdílené ekonomiky se předpovídá, že trh pronájmu oblečení poroste a bude ho využívat stále více obchodů.

Shika Bodani, zakladatelka stránky Front Row, která se zabývá pronájmem módních doplňků, chtěla poskytnout lidem tu nejnovější módu za rentabilní ceny. „Máme velikou poptávku po šatech a značkových taškách, jelikož jejich prodejní ceny jsou až příliš vysoké“ říká.

Bodani věří, že nárůst zájmu o rental shopping je spojen s potřebou větší udržitelnosti ve světě módy.

Jak říká: „ Móda je tak rychlá a neustále se mění, takže je skoro nemožné být stále in jen s pár základními kousky oblečení“. „Není to vůbec ekonomické ani ekologické“.

Samozřejmě se věci zlepšují s tím jak si módní průmysl začíná uvědomovat svůj dopad na životní prostředí. Nejnovější zpráva ze serveru Business of Fashion ohledně aktuálního stavu módního světa ukazuje, že průmysl je více odpovědný a udržitelný, než vloni.

Jen si vzpomeňte na to, co udělalo Airbnb s trhem nemovitostí nebo jak Netflix změnil způsob, jakým jsme sledovali zábavné pořady. Dokonce si dnes můžete na Amazonu vypůjčit i samotné zboží.

Je jasné, že v jednoduchosti je krása a tak rental shopping stojí na myšlence využívat to, co již existuje a sdílet to s ostatními lidmi. Toto není o vlastnictví, spíše o sdílení vašeho měkkého majetku. Nejen kvůli vašemu prospěchu, ale i ku prospěchu druhých. A navíc z toho bude pozitivně těžit i životní prostředí.

Představte si Spotify pro módu nebo členství v posilovně pro váš šatník. Rental shopping vám nejen zajistí, aby jste byli stále trendy, ale také tím pomůžete naší planetě.