Jedna z našich prvních módních ikon slaví šedesát let

Stále přitom vypadá na sladkých 17.

Foto: archiv PR

Již od roku 1959 je cílem panenek Barbie inspirovat dívky, že mohou být, kým chtějí. Od princezny přes prezidentku a astronautku až po zooložku. Neexistuje povolání, které by Barbie nedokázala překonat. Za svou historii si jich vyzkoušela více než 200.

Zjištění, že značka nekoresponduje s očekáváními matek dětí narozených kolem roku 2000, vedlo u výroby Barbie k významným změnám. A tak započala cesta, jejímž cílem byla věrnější reprezentace původní vize Ruth Handler, designérka Barie.

V roce 2015 tak byla představena panenka s plochými botami, což pro ni bylo revoluční. Později se pak přidaly různé odstíny pleti, vlasů a rysů obličeje.

Ve stejném roce představila Barbie oceněný kreativní projekt „Imagine the Possibilities“, díky kterému vznikla příznačná věta „Můžeš být, kým chceš.“ vyjadřující poselství panenek Barbie. 

„Filosofií Barbie je, že díky panence malé dívky mohou být, kým chtějí. Panenka Barbie vždy reprezentovala skutečnost, že každá žena má možnost volby.“ – Ruth Handler, matka panenky Barbie.

Foto: archiv PR

V lednu roku 2016, tedy o pár měsíců později, se panenka Barbie ocitá na titulní straně prestižního časopisu Time s titulkem „Můžeme konečně přestat mluvit o mém těle?“ a při této příležitosti představila značka Barbie panenky pyšnící se novými tělesnými proporcemi: panenku s ženskými tvary, panenku s vysokou postavou a panenku s drobnou postavou. To byl pro společnost Mattel zlomový moment, který přinesl více než 4 milionů ohlasů po celém světě. Od roku 2015 jsou panenky z kolekce Barbie Modelka dostupné ve více než 100 různých odstínů pleti, typů vlasů, barev očí a dokonce i tvarů obličeje, aby znázornily bohatou etnickou diverzitu.

Barbie, aby si zachovala svou oblibu nejen u dětí, ale také u jejich rodičů, reaguje na nejnovější studie a výsledky výzkumů. Ty ukazují, že zapojování otců do her jejich dcer má vliv na jejich sociální, intelektuální a emocionální vývoj. Barbie se proto spojuje s rodiči skrze kampaň „Dads Who Play Barbie“ („Tatínkové si hrají s Barbie“) a nadále usiluje o šíření svého poselství a podporu malých dívek na jejich cestě poznáním.

Na podzim loňského roku upozorňuje Barbie na tzv. „Dream Gap“, kritické období mezi 5. až 7. rokem života, kdy dívky začínají věřit tomu, že nejsou tak vynikající jako chlapci a začínají ztrácet víru ve své schopnosti. Ve snaze řešit tento problém představuje Barbie program, jehož cílem je podporovat výzkumy na toto téma a připravit pro rodiče informace, jak pomoci dívkám jej překonat.

Foto: archiv PR

Značka Mattel se proto rozhodla, ukázat dívkám zkrze panenku Barbie úspěšné současné ženy. Mezi těmito úžasnými ženami, které Barbie v posledních letech vyzdvihla, najdeme například britskou olympijskou boxerku Nicolu Adamsovou, americkou olympijskou šermířkou Ibtihaj Muhammad, modelku větších velikostí Ashley Graham, první afroamerickou primabalerínu American Ballet Misty Copeland, režisérku filmu Selma Avu DuVernay a v neposlední řadě také českou snowboardistku a lyžařku a olympijskou vítězku Ester Ledeckou.

Ve snaze představit ještě více povzbuzujících příběhů, spouští Barbie v letošním roce internetovou stránku www.barbie.com/rolemodels a zároveň vydává kolekci panenek Inspirující ženy, která zahrnuje významné ženy, jako Amelii Earhart, Fridu Kahlo nebo Katherine Johnson.

Foto: archiv PR

Čtěte dál