Jak si zjednat respekt?

Cesta na vrchol kariérního žebříčku se skrývá ve způsobu vaší řeči a ve vašich gestech.

Před pár měsíci jsem byla na návštěvě u jedné velmi úspěšné manažerky. Ze zvyku jsem přelétla očima knihovnu a všimla jsem si ohmataného výtisku knihy Marshall Goldsmith Jak se dostat do vyššího levelu (What Got You Here Won’t Get You There). Bestseller postavený na premise, že abyste se dostali do vyšších pozic, musíte změnit své chování. Na seniorské pozice se můžete pohodlně dostat důsledným plněním úkolů, ale abyste dokázali vést firmu, musíte zapracovat na svém vystupování. Umění zaujmout plnou zasedačku najednou patří k manažerským nezbytnostem. Pokud se chcete stát lídrem, musíte se jako lídr také chovat.

Foto: Shutterstock

Mezi chlapy

Jeden by řekl, že bývalá fotbalistka a kapitánka Arsenalu Alex Scott by měla být na pozornost zvyklá. Stala se koneckonců i první ženou, jež moderovala  Světový pohár pro BBC. Proměna ze sportovkyně v televizní hvězdu vypadala navenek jednoduše, ale skrývaly se za ní roky práce, kdy Scott kromě náročných fotbalových tréninků vystudovala i mediální studia, aby se dopředu připravila na život po ukončení sportovní kariéry.

Jako žena v převážně mužském prostředí se ovšem naučila nebát se říct svůj názor i zjednat si respekt. „Soustředím se jen na svůj výkon,“ říká. „Nesedím a neříkám ‚Potřebuji být lepší než ten nebo onen‘, ale raději se koncentruji na to, co je potřeba udělat, a udělat to co nejlépe podle svých možností. Tenistka Billie Jean King kdysi prohlásila, že ‚potíže jsou výsada‘. Musíte se naučit dívat na stresující situace ne jako na něco negativního, ale jako na něco, co můžete obrátit ve svůj prospěch. Tvrdě jste dřeli, jste připravení – tenhle okamžik patří vám a musíte ho popadnout za pačesy.“

Díky své fotbalové minulosti se nenechá jen tak rozhodit. Když během jednoho přenosu Světového poháru její mužský kolega zopakoval slovo od slova jeden z jejích předchozích komentářů k dění na hřišti, diváci to rozmázli na sociálních sítích. „Připadalo mi to legrační,“ vzpomíná. „Pakliže můj názor měl smysl a diváci ho pochopili, jsem s tím v pohodě.“

Nebojte se ticha

Pokud jste odhodláni, že se stejně jako Alex Scott stanete lepšími řečníky, nejlepší je obrátit se na odborníky. Na škole Rada Business, kde se věnují i řečnické průpravě pro manažerky toužící se probourat skleněným stropem, působí Louise Collins. Používá techniky převzaté z výuky herectví. Učí je, jak vnímat svoje tělo a řeč a jak se prezentovat, abyste získali respekt.

„Když se podíváte na skvělé lídry, najdete mnoho společných rysů,“ říká. „Klíčovou podmínkou toho, abyste působili věrohodně, je uvolněné a klidné tělo. Když sedí v zasedačce, sedí rovně, nepředklání se. Důležitý je i způsob, jakým mluví – řeč je plynulá, dělají pauzy a nebojí se ticha. Dobří lídři se vyhýbají opakování, protože věří tomu, že věci stačí říct jen jednou. Nepoužívají slovní vycpávky jako „hmm“ a „takže“, a jejich věty jsou tedy často krátké a přímo k věci.“ 

Takové rady jsou cenné, ale nejsou všechno. „Neexistuje žádná ideální podoba autority,“ myslí si Viv Groskop, autorka knihy How to Own the Room: Women and the Art of Brilliant Speaking. „Existuje řada stereotypů. Například že ženy by měly mluvit hlubším hlasem, aby je někdo bral vážně. Ale podívejte se na Joan Rivers, která měla vysoký řezavý hlas, a přesto ji lidé rádi poslouchali. Pokud hovoříte sebevědomě svým vlastním, autentickým stylem, lidé vás uvidí jako silnou osobnost, která má věci pod kontrolou. Podívejte se na své kolegy, které obdivujete, či TED videa a poslouchejte, jak tito lidé mluví,“ radí. 

Na komunikačních vlastnostech záleží ještě více, pokud se vrhnete na podnikání. Hannah Aykroyd založila svou vlastní firmu před rokem a jen za posledních osm měsíců zobchodovala v Londýně nemovitosti za 60 milionů liber. Přestože firma nese její jméno, často se stávalo, že někteří její starší klienti se automaticky obraceli na její mužské kolegy. „Stát se majitelkou firmy, kdy jste zodpovědní za každé rozhodnutí, byla obrovská změna,“ říká. „S tím, jak se kariéra rozvíjí, automaticky přizpůsobujete své chování. Když se potkám s klientem, vždy ho nechám mluvit jako prvního, abych si udělala obrázek o tom, jaký je typ člověka a co ode mě očekává.“ 

Nohy od sebe

„Na začátku kariéry je dobré soustředit se na utužování vztahů na pracovišti, ale to má své meze,“ tvrdí Louise Collins. „Ve vyšších patrech je potřeba důvěryhodnost. Čím výše na žebříčku budete, tím více se na vás lidé zaměří.“ Pro ženy to znamená, že se musí vzdát touhy být s každým kamarádka a naučit se jednat formálněji. Dobrá zpráva je, že se to dá naučit. „I taková maličkost jako rozmáchlejší gesta mají velký efekt,“ říká Collins. „Ženy se nesmějí bát fyzicky zabírat větší prostor. Mužům je takové chování vlastní, stačí když se na ně podíváte, jak sedí v metru.“ 

Čtěte dál