Jak se zbavit pocitu přehlcení

Neumíme odpočívat. A když už odpočíváme, děláme to špatně. Není divu, že se nám pak stává, že se cítíme vyčerpaně a úzkostně.

Foto: Shutterstock

Stresu nedokážeme uniknout snad nikdy a nikde. Jsme prostě dnešním světem občas přehlceni. Jak se tohoto otravného a neodbytného pocitu zbavit? 

Technika Pomodoro  

Resetujte přehlcený mozek s pomocí techniky Pomodoro. Je na světě už od osmdesátých let, a tak je prověřená léty. Fail safe. 

Funguje tak, že se dvacet pět minut plně soustředíte na jednu aktivitu a následně pět minut odpočíváte. Někdy to může být nepříjemné. Dvacet pět minut totiž uteče jako nic, zejména když se dostanete do toho správného “flow”. Ale oněch 25 a 5 minut je důležité dodržovat, vyhnete se tak vyhoření a přepracování. 

Nastavte si časovač a pětadvacet minut dělejte jen jednu věc. Je to jednoduchý způsob, jak se nejen opravdu koncentrovat, ale i jak váš mozek lépe připravit na změnu činnosti. 

Off-line tak často, jak je to možné

Jestli máte pocit, že si u scrollování na Instagramu nebo Facebooku odpočinete a zapomenete na starosti, nemůžete se více mýlit. 

Náš mozek nikdy nemusel vstřebat tolik informací, lidských příběhů a pocitů. Jen za pár minut na Instagramu se vystavíte více zážitkům než naši předci za celý měsíc. A mozek to cítí. Neumí totiž rozlišit, co se děje opravdu, a co je jen zprostředkované. I když to třeba necítíte přímo, vaše hlava je v jednom kole. 

Takže na Instagram jednou denně a opravdu jen na chvíli. Vždyť stories vydrží 24 hodin, takže o nic nepřijdete. Nezahlcujte se zbytečně a udělejte si také pořádný detox v tom, koho sledujete. 

Insta detox

Objevuje se ve vašem “feedu” někdo, kdo vám vždy zaručeně způsobí žaludeční křeče? Pryč s ním. Ne, opravdu nepotřebujete vidět, kam šel včera na večeři a co poslouchá po cestě do práce. To vlastně nepotřebujete vědět o nikom.

Smažte i toho, jehož kolečko se vám každé ráno zobrazí na prvním místě a vy už se nemůžete dočkat, co se u něj doma zase dělo, i když to ve vás často vyvolá špatné pocity. Jen guilty pleasure? 

To, koho sledujete, tvoří vaši realitu a váš den - a ve finále i váš život. Instagram není jen zábava, dokáže s námi kolikrát pěkně zatočit. Tak pozor na to.

Práce v práci 

Práci si s sebou nosíme díky chytrým telefonům a mobilní síti v podstatě úplně všude. Naše babičky dřív přišly z práce domů a všechny pracovní problémy na ně prostě musely počkat do dalšího pracovního dne. Dnes máme tendenci nejen neustále kontrolovat e-maily, dokonce máme pocit, že některé úkony je třeba udělat okamžitě. Jakmile pracovní e-mail pípne, už jste hlavou zase v pracovním nasazení. 

Stanovte si jasnou hranici mezi pracovním a volným časem. Většina věcí se opravdu nezblázní a nikdo po vás nemůže chtít, abyste byli k dispozici 24 hodin denně. 

Jakmile tak po osmi hodinách opustíte své pracovní místo, nejste prostě k zastižení. A pokud je vaše pracovní doba volnější, určete si hodiny, ve které budete pracovní e-maily a zprávy kontrolovat. Stačí dvě tři hodiny ráno a pak další dvě odpoledne.

Svěřte se papíru

Jednou z nejstarších a nejspolehlivějších metod, jak ulevit hlavě a nemít pocit, že vám přes ni všechno přerůstá, je svěřit se papíru. Ať už formou psaní deníku, nebo vytvářením seznamů. Deník vám pomůže srovnat si myšlenky. Jakmile svoje pocity uvidíte na papíru, budou vám připadat zase o něco přehlednější. 

Napsat si před spaním seznam věcí, které musíte druhý den udělat, vám pomůže vyčistit hlavu. Díky tomu budete spát, jako když vás do vody hodí. Tak si pořiďte starý poctivý diář a zapomeňte na online aplikace jako Poznámky, Úkoly a další. Papír je papír. Už jen to, že si budete vše zaznamenávat psaním rukou, je pro vaši hlavu velký relax. 

Rutina a zvyky

Pravidelný režim vám uleví od takzvaného “decision fatigue”, neboli únavy z rozhodování. 

Naše hlava jde totiž často proti nám. Umí si najít sto a jeden důvod, proč je lepší sedět půl hodiny na posteli v osušce, než jít na box nebo do bazénu. Nechápejte to špatně. Někdy je super jen tak sedět a koukat do prázdna. Ale ne tehdy, když to děláte jen abyste se vyhnuli naplánovaným událostem. 

Pokud budete dodržovat přibližný denní rozvrh, váš mozek nebude mít tak často potřebu “vypnout” a čekat, co vlastně dělat. Všichni jsme totiž líní a někdy se  nám prostě nechce. Musíme se nutit do tolika věcí - ráno dřív vstát, jít si lehnout před desátou, připravit si krabičku s jídlem do práce, jít si zaběhat. Nikomu se vlastně nechce, ani těm nejlepším sportovcům. 

Mít plán a toho se držet je nejlepší způsob, jak mít víc mentálního prostoru na spoustu dalších věcí. Když totiž celé odpoledne v práci jen přemýšlíte o tom, jak se vám nechce na večerní pilates, nemáte čas myslet na mnohem hezčí a důležitější věci.

Méně zařízení, více ticha

Sedíte u počítače a najednou cítíte, jak se na vás valí úzkost, stres a začínáte být bůhvíproč rozčilení? Může to být přemírou hluku a podnětů, které k sobě pouštíte. 

Jestli máte zapnutou televizi i počítač, k tomu každých deset vteřin koukáte na displej telefonu a z vedlejší místnosti hučí pračka nebo hraje rádio, není divu, že se cítíte zahlceně a úzkostně. 

Ticho léčí, jak se říká, a pokud jste v příliš hlučném prostředí, snadno se začnete cítit nepříjemně. 

Pro všechny, kdo tvrdí, že toho zvládají více najednou, máme špatnou zprávu: multitasking jednoduše neexistuje. Náš mozek nedokáže dělat více věcí najednou, dokáže mezi aktivitami jen přepínat. A stejně jako váš počítač, když máte v prohlížeči otevřeno dvacet záložek, i váš mozek se pod náporem spousty “otevřených záložek" začne přehřívat a sypat. 

Omezte zařízení, která v jednu chvíli používáte (brouzdání po internetu u televize, scrollování Instagramem během sledování filmu nebo poslouchání podcastu při odpovídání na e-maily) a udělejte si na práci i na odpočinek opravdový klid. Zkuste také občas sedět jen tak v tichu - bez hudby nebo jiného rozptýlení. Uvidíte, že se pak budete cítit mnohem klidněji. 

Čtěte dál