Jak se nastartovat po prázdninách

Září je nový leden!

Foto: IMAXtree

Když jsem byla toto léto na dovolené ve Francii, bavila jsem se s kamarádkou o plánech do budoucna. Svěřila se mi, že září vnímá stejně jako leden – jako svěží start, příležitost ke změnám a zhodnocení toho, co funguje a co naopak ne. „Líbí se mi, jak Francouzi berou týdny po létě jako la rentrée,“ vysvětlila mi. „To je jejich výraz pro návrat do práce po srpnových dovolených a celkově lenivém létě.“

Ta myšlenka ve mně utkvěla a vzhledem k tomu, jak lidský mozek funguje, si myslím, že se s ní můžeme všichni ztotožnit. Poté, co jsem si léto opravdu užila a dovolila si vypnout a oddechnout, hodlám se toto září vrhnout do práce a do života s novou energií a elánem. S nově nabytou perspektivou a posilněnou motivací jsem připravená na vše, co nová sezóna přinese, a jsem odhodlaná nenechat se ničím zastavit. Jestli se cítíte stejně, tady je pět mých tipů, jak z „nového začátku“ vytěžit co nejvíce, neusnout na vavřínech a pořádně využít po dovolené odpočatou mysl.

Založte si nový diář nebo deník a vypište si do něj všechny priority na následující měsíc.

Díky jasně stanoveným a pojmenovaným cílům budete mít přehled a předsevzetí se vám budou snadněji dodržovat a plnit. Každý den si svůj seznam projděte a ujasněte si, zda se od vypsaných bodů neoddalujete. Dokonce pomáhá odříkat si je pokaždé nahlas. Upravujte je dle potřeby, reagujte na aktuální změny a dění ve vašem životě. Samotný akt připomínání, vypisování a znovu ujišťování, odříkávání a poslouchání aktivuje určitá centra v mozku a pomůže vám být efektivnější a tedy úspěšnější při následování a plnění předsevzetí. Je to velmi jednoduchý prostředek, díky kterému budete jasněji vnímat příležitosti, kterých byste si jinak možná ani nevšimla. Až se přiblíží konec měsíce, vytyčte si nové cíle nebo se znovu pusťte do plnění již započatých, dlouhodobých. Také je praktické zhodnotit a popsat svoji životosprávu (jídelníček, cvičení, stres). Získáte tak jasný obrázek toho, jak vypadá váš životní styl, a co by bylo dobré upravit.

Změňte zažité zvyky a mějte kontrolu nad tím, co vás ovlivňuje.

Pečlivě posuďte, jaké z vašich každodenních rituálů jsou nezdravé a škodlivé, co by bylo dobré dělat jinak vhledem k vašemu zdraví. Například můžete svoji zásuvku v pracovním stole napěchovat sáčky s  bylinkovým čajem, oříšky a sušeným ovocem, abyste snížila příjem kávy a sladkostí. Nastavte si budík a dodržujte pravidelné přestávky. Naplánujte si návštěvy posilovny nebo ranní běh a pečlivě si to zapište do diáře, abyste pohyb nevynechávala. Všechny tyto maličkosti vám dodají energii, zlepší zdraví a pomohou mozku lépe a výkonněji fungovat.

Foto: IMAXtree

Vědomě se obklopujte správnými lidmi.

Lidé, s nimiž trávíme hodně času, mají extrémní vliv na náš život, naše rozhodování, celkové vnímání světa a reality. Nabytí na váze, špatná nálada nebo dokonce ničení vztahů, to vše může mít na svědomí naše okolí. Život je z velké části formován lidmi, kterými se obklopujeme. Zamyslete se nad tím, s kým trávíte většinu svého času jak v soukromém, tak pracovním životě. A když to jen trošku půjde, eliminujte toxické vztahy. Zkraťte dobu trávenou s lidmi, kteří mají negativní vliv na vaše chování a jednání, na nezbytné minimum.

Pravidelně zkoušejte nové věci.

Jedním z důvodů, proč jsou dovolená a cestováním tak osvěžující, je fakt, že v této době zažíváme spoustu nového, poznáváme nová místa, jídla, setkávám se s novými lidmi. Toto vše nám dodává životní energii, podněcuje náš mozek k tomu, aby vytvářel doposud neosvojené vzorce myšlení a vnímání. Z dlouhodobého hlediska tím zvyšujeme naši schopnost nekonvenčně a kreativně myslet, což se hodí jak v soukromí, tak v pracovním prostředí. Zkuste si každý den pustit podcast o tématu, o němž toho moc nevíte, ale zajímá vás. Pravidelně navštěvujte galerie, choďte jednou týdně do divadla nebo kina. Těmito zážitky kreativně podnítíte svoji mysl něčím mimo pracovní rutinu. Také si můžete naplánovat posezení u kávy s kolegou z vaší branže, ale z té části, kterou ještě nemáte moc prozkoumanou, a nechte se novým pohledem na věci inspirovat a obohatit. Dokonce i taková maličkost jako je ochutnání jídla, které jste ještě nikdy neměla, nebo poslech doposud vám neznámé hudby se počítá. Schválně vyzkoušejte, kolik nových zážitků a podnětů dokážete napěchovat do jednoho týdne.

Nezavírejte dveře za minulostí.

Zajímavá studie zabývající se vlivem prostředí na fyzický a psychický úpadek způsobený věkem odhalila zajímavá fakta. Skupina osmdesátiletých lidí byla na určitou dobu umístěna do prostředí, které podněcovalo jejich vzpomínky na minulost, na jejich život před dvěma dekádami let (například formou uskupení nábytku, programů v rádiích apod.). Po pouhém týdnu v tomto prostředí bylo zjištěno, že se jim začala zlepšovat paměť, zrak, sluch a dokonce i fyzická síla. Když byly účastníkům ukázány fotky „před a po“ experimentu, uvedli, že si nyní připadají mladší. Prostředí má na nás mocný dopad. Přizpůsobujeme se vlivům, kterým jsme vystaveni, reagujeme na podněty. Snažte se nezapomínat na ty věci z minulosti, které měly pozitivní účinek na vaši psychiku. Máte nějaký koníček, ke kterému byste se mohla vrátit? Nebo jakoukoli maličkost z vašeho okolí, která by vám mohla denně připomínat vaše mladší já?

Čtěte dál