Jak dlouho vydržíte bez telefonu?

Šedesát procent z nás prý trpí závislostí na mobilním telefonu.

Foto: Shutterstock

Po workoholismu a shopaholismu se společnost potýká s novou závislostí - na moderních technologiích a zejména na mobilním telefonu. Říká se jí nomofobie (no mobile) a prý jí trpí asi 60 procent. To už je i více než každý druhý - celkem pravděpodobně se to tedy týká i vás.

Odborníci ji označují za jeden z největších spouštěčů stresu 21. století. Projevuje se však i fyzicky - bolestmi hlavy nebo žaludečními nevolnostmi. Projevy jsou podobné jako u jiné závislosti. Potřeba mít telefon neustále u sebe a reagovat na každý podnět, který z něj přichází, způsobuje, že jsou lidé více nesoustředění a neschopni se koncentrovat na jeden úkol, jednu myšlenku. Ohrožuje to tedy vaši práci a nebezpečné je to při řízení auta, i za chůze.

Syndrom falešného zvonění

"Mnoho lidí začíná být nervózní již po deseti minutách, kdy telefon nemohou zkontrolovat. Lidé, kteří mají k nomofobii blízko, svůj telefon kontrolují i každé čtyři minuty," říká psycholog Ondřej Pečený z kliniky Kappa. Vznikat mohou i fantomové vibrace (syndrom falešného zvonění). Lidé v úzkostlivém očekávání zprávy či telefonního hovoru mají pocit, že jim telefon vibruje či zvoní, i když tomu tak není.

Nemusí vás samozřejmě hned rozbolet hlava, a nemusíte hned přijít o práci. To, že máte v ruce telefon až příliš často, značí i to, že jste podráždění, když se vybije nebo nemáte signál. Kontrolujete telefon těsně před usnutím, hned po probuzení, a dokonce i když se v noci náhodou vzbudíte. 

Radši bez kávy než bez telefonu

Podle amerického průzkumu aplikace Visible by se až 50 procent dotázaných ve věku 18 až 34 let raději na týden vzdalo kávy či mytí hlavy, než by bylo bez telefonu.

Jestli chcete svoji závislost na telefonu aspoň trochu omezit, zkuste pro začátek vypnout všechny, nebo alespoň většinu notifikací. Vědět o každém dalším lajku na Instagramu v reálném čase vážně nepotřebujete. Zkuste místo surfování na internetu při čekání na zastávce nebo někde v čekárně otevřít knihu, a na chvíli sundat sluchátka.

Trávíme-li čas v objetí technologie, automaticky se tak připravujeme o navázání kontaktu s opravdovými lidmi. Paradoxně také trpíme takzvaným FOMO (Fear of Missing Out), tedy strachem, že o něco přijdeme. Ale nepřicházíme o vlastní život právě proto, že zíráme do telefonu, místo abychom žili?

Foto: Shutterstock

Digitální detox

Už se o něm mluví častěji než o tom, kdy držíte půst. Ale zkusili jste ho doopravdy někdy? Zkuste občas třeba nedělní odpoledne strávit bez mobilu. Zvykněte si na něj kouknout poprvé, až když začnete pracovat, a při snídani si čtěte třeba časopis.

Jestli na to sami nemáte vůli, můžete vyzkoušet organizovaný Digi detox víkend. Jde o 36 hodin, které strávíte v přírodě procházkami po místech, kde moc signálu nechytnete. Telefon však u sebe mít můžete - focení je povoleno. Až se pak zase připojíte, hashtag je #ZažijOffline.

Nejde tedy o žádnou sektu, která by tvrdila, že mobily jsou zlo a ideální bude, když ho zahodíte a přestanete používat. "Chceme, abyste si na Digi detox víkendu kompletně odpočinuli a zažili něco úplně nového. Poznáte nová místa bez lidí a vyspíte se pod širákem. Trasy a cesty máme připravené. Víme, kde se dobře najíst, kde se vyspat a kudy jít, abyste viděli to nejlepší z Česka. Nějaký ten kilometr ujdeme, tedy uděláte i něco pro své zdraví. Jedinou vaší starostí bude si to užít, zbytek nechte na nás," popisuje jeden z organizátorů Ondřej Vácha.

Čtěte dál