Fenomén: Rudá rtěnka

Příběh luxusu, který si může dopřát každý.

V dobách ekonomické recese klesá poptávka po luxusních výrobcích. Až na jeden. V roce 2001, kdy se svět zrovna z jedné takové krize vzpamatovával, si Leonard Lauder, tehdejší šéf společnosti Estée Lauder všiml, že se zvyšuje prodej rtěnek. Vytvořil tzv. lipstick index, který říká, že na základě prodeje rtěnek lze předvídat vývoj ekonomiky. Psychologové to vysvětlují tak, že si ženy nákupem rtěnky dělají radost (zvlášť když nemají tolik prostředků na nové šaty nebo boty), a zároveň tak podvědomě zvyšují svoji atraktivitu v konkurenčním prostředí a v těžkých časech.

Koláž: Tereza Kovandová

Všeobecnou popularitu rtěnek dokazuje i fakt, že se v parfumeriích nejčastěji kradou, krize nekrize.

Žádný jiný kosmetický produkt není tak zásadní – ať už v historickém kontextu vnímání krásy, jako symbol ženské síly i jako ukazatel ekonomického úpadku. I bez ekonomické krize ale 92 procent žen přiznává, že rtěnku používá pravidelně. Každý rok se prodá kolem devíti set tisíc rtěnek. Jen na letišti v Heathrow si můžete vybrat mezi patnácti sty druhů...

Známka lehkých mravů

Genialitu rtěnky si uvědomíte teprve až v okamžiku, kdy nahlédnete do historie. Tisíce let zpátky si lidé (nejen ženy, ale i muži) zvýrazňovali rty červenou barvou, ovšem využívali k tomu kromě přírodního barviva a včelího vosku i velmi podivné přísady, jakými jsou třeba rybí šupiny nebo rozdrcení mravenci.

Lazebník James Stewart míchal cosi jako rtěnky z beraních vnitřností, vosku, karmínu a růže.

I kdyby se jednalo jen o legendu, je skvělé, že se od té doby kosmetický průmysl výrazně posunul.

„Žena, která muže svede anebo přinutí k manželskému svazku za pomoci líčení rtů, bude prohlášena za čarodějnici,“ tolik říká anglický zákon z roku 1770.

Lepší reputaci neměla líčidla ani o pár let později, konkrétně v roce 1837, kdy anglická královna Viktorie zhodnotila červeň na rtech jako známku hodnou jen pro ženy lehčích mravů. Zdá se, že pro mnohé je tento názor relevantní i dnes a rtěnku vnímají až příliš vulgárně a vyzývavě. Nepokrytě rtěnku nosily snad jen prostitutky a herečky. Ale i přesto poptávka po rtěnkách stále rostla.

Z filmového plátna

V roce 1880 značka Guerlain uvedla na trh první rtěnku v praktickém balení v podobě tyčinky složenou z vosku, másla a výtažků z grapefruitové dužniny. Rozmach prodeje přišel až v době první světové války, a ty opravdové rtěnkové žně nastaly až s érou filmu. Právě hollywoodské herečky se zasadily o boom rtěnek. Například ve třicátých letech minulého století herečky Jean Harlow a Clara Bow propagují rtěnku Max Factor zároveň s uvedením svého nového filmu.

Max Factor je mimochodem první značka, která přišla s líčidly pro film, a byla taky první, která uvedla neslíbatelnou, barevně stálou verzi rtěnky.

Z kosmetických taštiček rtěnka zamířila i do jiných sfér. V díle Andyho Warhola jako slavný obraz Marilyn Monroe Lips, jako pomník na Piccadilly Circus od umělce Claese Oldenburga nebo jako zásadní budova na Manhattanu. Lipstick Building s červeně zbarvenou žulovou fasádou architekta Philipa Johnsona v New Yorku patří mezi ty nejslavnější rtěnky světa.

Samý dobrý skutek

Rtěnka je jako instantní sex-appeal. Auta na přechodu zastaví ještě dřív, než vkročíte do vozovky. Kávu od baristy dostanete ještě se sušenkou zdarma a tramvaj vám tentokrát neujede před nosem, ale řidič počká na váš indiánský běh. Všechny tři milé události se mohou stát ženě, která má na rtech červenou rtěnku. Alespoň to potvrzují některé vědecké studie. Například v jedné z nich se uvádí, že cizí lidé jsou víc ochotni pomoci ženě s červenou rtěnkou, a jiné zase hovoří o tom, že ženy s rudě namalovanými rty působí atraktivněji.

Výrazná ústa totiž připomínají stav vzrušení a červená barva je spojována se zdravím, silou a sebevědomím.

Prý neexistuje žena, která by nemohla nosit červenou rtěnku. Jde o to, najít ten správný odstín, který bude dobře fungovat s tónem pleti. Nuance v mixu červeně hrají velkou roli, i když na první pohled mohou působit jednotvárně. Při bližším zkoumání si však všimnete, že rtěnky jsou výsledkem barevné alchymie. Modré tóny rtěnky sluší více světlejším typům (a i zuby působí bělejší), zatímco žluté a oranžové tóny lichotí více snědší a opálené pleti. Matné rtěnky, které v posledních letech zažívají svůj boom, působí přirozeněji. Ve Francii je populární aplikace rtěnky, pro kterou se vžil termín „bouche mordue“, tedy pokousané rty. K tomu stačí jen jemné vklepání rtěnky konečky prstů.

Červená rtěnka funguje jako vykřičník. Její význam je nejen kosmetický, ale i psychologický. Na její nošení nepotřebujete odvahu. Ta správná rtěnka naopak dokáže svým nositelkám odvahu dodat.

Čtěte dál