Dietní strategie: 16:8

Díky půldennímu půstu nejen zhubnete, ale navíc omládnete a budete nabití energií.

Foto: Shutterstock

Princip půldenního půstu je jednoduchý, sami si určíte, v jakém časovém rozmezí během dne budete jíst, a v ostatních hodinách nejíte vůbec nic. V ideálním případě byste měli přijímat potravu jen během osmi hodin, zbylých šestnáct držíte půst.

Tělo se v takovém rytmu stravování dostává do fáze, kdy intenzivně spaluje tuky. V čase, kdy je povoleno jíst, můžete víceméně vše, není třeba žádných dalších omezení, dokonce ani nejsou žádoucí. V ideálním případě byste měli jíst maximálně třikrát a vybírat si zdravé potraviny.

Během hodin bez jídla je ovšem důležité hodně pít, což podpoří detoxikaci organismu. Neměli byste pít nic sladkého a kalorického, ideální je voda nebo čaje, ale nevadí ani káva, ale bez cukru a mléka. Neměli byste si zkrátka dát nic, co v těle nastartuje trávení.

Důvodem, proč si tohle stravování oblíbili i muži a proč o něm píší i byznysové magazíny, je, že pak máte více energie a zlepší se schopnost soustředění.

Jak postupovat

I když se stravujete zdravě, může být prvních pár dní náročnějších. Musíte se smířit s pocitem hladu, a tak budete možná trochu unavení nebo protivní. Obecně platí, že čím déle se postíme, tím více času má organismus na spalování tuků a regeneraci, ale nic se nesmí přehánět.

Během postní fáze tělo spouští nové regenerační procesy, které jinak „spí“.

Co se v těle během půstu děje?

Jde o to, že třeba i jediným oříškem, který sníme, rozběhneme trávicí metabolismus. V krvi je tak neustále vysoká hladina krevního cukru a díky tomu vyčerpáváme slinivku produkcí inzulinu. Tělo ale spouští některé recyklační a regenerační procesy, teprve když se zklidní a klesne hladina cukru v krvi. Mezi ně patří i spalování tuků, které je potřeba k hubnutí. Půldenním půstem hladina cukru v krvi přirozeně poklesne. Pokud byste bez jídla byli příliš dlouho, metabolismus se zpomalí.

Tím, že se postíte jen několik hodin, spalování naopak zrychlíte. Kromě hubnutí se nastartují i opravné procesy, během nichž se rozkládají a z těla odcházejí staré proteiny zevnitř buněk - proto ta důležitost pitného režimu. Půldenní půst také podporuje změny ve funkcích genů, což podle mnoha teorií přispívá k dlouhověkosti a obraně proti nemocem, jako je třeba Alzheimer nebo srdeční onemocnění. Při dlouhodobém dodržování této strategie až pětinásobně vzroste hladina růstového hormonu, což podporuje úbytek tukové hmoty i růst svalů.

Všeho s mírou

Stejně jako ke všem „dietám“, i k téhle je třeba přistupovat racionálně. Do stravování 16:8 by se měli pouštět jen zdraví lidé. Není vhodné pro diabetiky a těhotné ženy. Ty, které se snaží otěhotnět, by ho měly zkonzultovat s lékařem.

„V žádném případě se do toho nepouštějte, pokud máte sklony k poruchám příjmu potravy. Půst by totiž mohl svádět k tomu, že ho budete nebezpečně prodlužovat a během druhé fáze nebudete jíst dostatečně, což je mimořádně důležité,“

upozorňuje australská nutriční poradkyně Lee Holmes.

Čtěte dál