6 tipů, jak stvořit love brand

V obrovské konkurenci dnes rozhoduje o úspěchu každý detail. Jak zařídit, aby si vaši firmu zamilovali vaši zaměstnanci i zákazníci, radí Kateřina Čiháková Ailová, spoluzakladatelka inovačního centra IdeaSense.

Foto: archiv Kateřiny Čihákové

1 Svůj k svému

Atmosféra ve firmě je utvářená chováním několika klíčových lidí. Slyšela jsem jednou příběh o králi, který ráčkoval, a aby se mu poddaní zavděčili, začali ráčkovat také. Napodobování je spojené s naší potřebou konformity, touhou nevymykat se, dostat uznání jako platný člen komunity. Vždy záleží na vedení, jakým způsobem přemýšlí a s jakými lidmi chce pracovat.

2 Dobrý důvod

Uvědomte si, co nabízíte svým zaměstnancům jako důvod, proč pracovat právě u vás. To mohou být různé věci. Existují firmy, které jsou velmi inovativní svými produkty, ale mají šedé kanceláře, které neumožňují lidem setkávat se. Když lidé nemají kde probírat nápady, zlepšete pracovní prostředí. Snažte se porozumět zaměstnancům, o co jim jde, jaké jsou jejich jiné možnosti, a podle toho si vyberte hodnoty, které jsou pro vás důležité.

3 Uveďte do praxe

Když se v reklamní kampani oháníte vstřícností k zákazníkům, pak je například nemůžete pokutovat za každé prodlení s placením. Nastavte takový systém, který lidem pomůže situaci vyřešit v klidu. Zákazníci to ocení a budou vás za to mít rádi, protože jim pomůžete vyřešit jejich vlastní problém. Zaměstnanci musí zároveň vědět, že je za vaší filozofií nějaká logika – že je zákazníci díky ní budou mít rádi a firmě se to vyplatí.

4 Oběma směry

Vstřícnost, kterou uplatňujete vůči svým zákazníkům, se týká i lidí ve firmě. My jsme vyvinuli například software, který umožňuje sbírat nápady členů týmu a pak je vyhodnocovat. Už jenom to, že dáte lidem takový nástroj, jim umožní zažít vstřícnost na vlastní kůži. Musí vědět, že mohou věci řešit se šéfem napřímo, že když někdo přijde s nápadem, tak ho nikdo nevyhodí.

5 Přísný výběr

Na některé typy osobností se vyplatí dát si pozor. Lidé psychicky zdraví, vstřícní a laskaví kolem sebe šíří stejnou energii a ty je dobré do týmu dostat. Znalosti a dovednosti se dají naučit, ale povahu lidí nezměníte. Už při přijímacím pohovoru je třeba lidem ukázat, jak se lidé ve firmě chovají a co se od nich očekává. Je velký rozdíl mezi tím, když přijdete na pohovor do velké banky a ujme se vás milý recepční, než když vás někdo otráveně odvede do zasedačky.

6 Dovolujte dovolenou

Chtějí kolegové odjet na dvouměsíční cestu po Americe? Z dlouhodobého hlediska je výhodnější, když odjedou a vrátí se vám zpátky osvěžení. Na současném trhu práce je výhoda už jen to, že zaměstnance vůbec máte, a pokud dokážete jejich požadavky vykrýt tím, že vezmete na přechodnou dobu někoho jiného, pak to je výhodné pro obě strany.

Čtěte dál